Thursday, September 22, 2011

Taun, Kolera dan Plague


Taun dalam bahasa Melayu merupakan penyakit kolera. Sejenis jangkitan yang berlaku pada usus disebabkan oleh bakteria Vibrio Cholera. Berbeza dengan taun dalam bahasa arab (طاعون) bermaksudPlague, iaitu sejenis penyakit wabak yang disebabkan oleh bakteria Yersinia Pestis. Jangan tertukar, walaupun sebutan sama tapi makna berbeza apabila merentasi benua.

Plague boleh dikategorikan kepada 3 jenis : bubonic plague, septicemic plague dan pneumonic plague. Pneumonic plague boleh berjangkit antara manusia dan boleh tersebar melalui udara. Hampir semua pesakit yang menghidapi pneumonic plague akan berakhir dgn kematian jika tidak dirawat. Pada tahun 1348-1350, Eropah telah ditimpa musibah yang sangat besar apabila wabak plague melanda dan menyebabkan kematian sebanyak 30 hingga 60 peratus dari jumlah penduduk Eropah dan mengurangkan populasi penduduk dunia dari 450 milion ke 350-375 milion pada tahun 1400. Tragedi yang menakutkan, dinamakan Black Death.
photo from britannica.com

Walaupun makhluk halus atau bakteria Yersinia Pestis ini tidak mampu dilihat dgn mata kasar, tetapi boleh menyebabkan jumlah kematian umat manusia yang sangat besar. Inilah salah satu tanda kebesaran Allah Ta'ala. Kalau diperhatikan antara simptom bubonic plague ialah pembesaran kelenjar limfa di kawasan lipatan paha dan ketiak dan boleh menyebabkan kesakitan. Bertepatan dengan ulasan Nabi S.A.W yang diriwayatkan oleh Aishah tentang tanda-tanda penyakit tersebut
"غدة كغدة البعير يخرج في المراق والإبط"
 "Kelenjar yang muncul seperti yang dialami oleh unta, tumbuh di المراق (kawasan lipatan paha - inguinal) dan ketiak"  Inilah salah satu kelebihan Nabi Muhammad S.A.W.  Wallahua'lam.

Sumber : 
1.http://en.wikipedia.org/wiki/Black_Death
2.http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmedhealth/PMH0001622/
3.Ibnu Qayyim Al-Jauziah - At-Tibb an-Nabawiy (buku terjemahan: berubat mengikut Nabi S.A.W terapi alternatif bagi orang Islam) - Jasmin enterprise 

No comments:

Post a Comment