Monday, April 11, 2011

Ahlan wa Sahlan


بسم الله الرحمن الرحيم

Bismi-llāhi r-raḥmāni r-raḥīm

  Siapa sangka saya akan mula menulis blog? Saya juga tidak menyangka perkara ini berlaku. Akan tetapi inilah hakikat. 

  Sebenarnya terlalu banyak kelebihan yang diperolehi dari menulis blog, antaranya: 
1. Salah satu cara untuk kita berkongsi informasi yang bermanfaat.
2. Meningkatkan mutu penulisan.
3. Membantu kita menguasai sesuatu subjek yang ingin ditulis.
4. Menjadi sumber pendapatan sampingan. 

  Menulis juga merupakan amalan para cendekiawan Islam. Sebagai contoh, jumlah karya Imam An-Nawawi jika dibahagikan kepada umur beliau, nescaya purata beliau menulis sebanyak dua buku setiap hari.

  Masih terdapat banyak kelebihan yang tidak mampu saya garap di sini. Akhir sekali, saya berharap akan menerima banyak maklum balas positif daripada para pengunjung. Saya memohon supaya Allah memelihara saya dari sebarang kesilapan, dan memberkati segala amalan saya.

أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ تُؤْتِي


 أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا ۗ وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ 

  Tidakkah engkau melihat (wahai Muhammad) bagaimana Allah mengemukakan satu perbandingan, iaitu: kalimah yang baik adalah sebagai sebatang pohon yang baik, yang pangkalnya (akar tunjangnya) tetap teguh, dan cabang pucuknya menjulang ke langit. Dia mengeluarkan buahnya pada tiap-tiap masa dengan izin Tuhannya. Dan Allah mengemukakan perbandingan-perbandingan itu untuk manusia, supaya mereka beringat (mendapat pelajaran).  
Ibrahim : 24,25



No comments:

Post a Comment